8 tips voor een betere work-life balance

Voor deze blogpost kies ik heel bewust voor het thema “work-life balance”, een onderwerp waar ik zelf veel belang aan hecht. Zeker sinds ik mama ben geworden. Ik worstel zelf ook nog af en toe om een gezonde balans tussen werk en privé te hebben en te behouden. En ik denk dat ik niet alleen ben…

Work-life balance betekent voor mij dat ik voldoende tijd én energie vind in het dagdagelijkse leven om de dingen te doen die ik graag doe, die belangrijk zijn voor mij en ook voor de dingen die gewoon moeten gebeuren. Wanneer die balans zoek is, dan loop ik achter de feiten aan, voel ik me gestresseerd en heb ik het gevoel dat ik op alle vlak faal. Het leven verloopt soms hectisch en dan is de balans tussen werk en privé zoek. Met deze “8 tips voor een betere work-life balance krijg je terug grip op jouw leven.

1. Visualiseer hoe work-life balance er voor jou uit ziet 

Alvorens je kan streven naar iets, is het belangrijk om dat “iets” zo concreet mogelijk te maken. Hoe ziet jouw ideale dag, week, maand, jaar eruit? Denk in termen van activiteiten (“wat” – administratie, presentaties, yogalessen, wandelingen, helemaal niks doen,…), tijdsbesteding (“wanneer” – weekdagen vs. weekend, wanneer begint jouw avond, hoeveel tijd wil je vrijhouden voor familie en vrienden,…) en energie (“gevoel” – hoe wil je je voelen in jouw ideale work-life situatie).  

Deze visualisatie zal voor iedereen anders zijn en zeer waarschijnlijk nog veranderen in de loop van jouw leven. Dat is helemaal ok zolang je maar een eerste idee hebt om naartoe te werken. 

2. Prioriteer je tijd én energie 

Je kan er niet om … er zijn maar 24 uur in een dag. Het is uiteraard cruciaal om keuzes te maken zodat je voldoende tijd hebt om de verschillende dingen die jij belangrijk vindt te kunnen doen. Prioriteiten stellen is een competentie op zich (en verdient misschien wel een aparte blogpost?). Als mama van 2 jonge kinderen begrijp ik het concept “timeboxing” maar al te goed. Bij timeboxing bepaal je op voorhand hoeveel tijd je wil én mag besteden aan een bepaalde activiteit. Voordat ik kinderen had waren mijn grenzen iets minder duidelijk en zat ik er niets mee in om te blijven gaan. Nu weet ik dat er een aantal “heilige uurtjes” in de dag zijn, die ik zeer bewust reserveer voor mijn gezin.  

Naast de tijd is het voor mij nóg belangrijker om mijn energie op de voorgrond te plaatsen. Je kan je perfect een hele dag bezighouden met zaken die je geen of weinig energie geven. Denk eens even na hoe je je dan voelt op het einde van een werkdag. Heb je dan nog zin om iets voor jezelf te gaan doen of ben je dan helemaal murw geslagen? Denk goed na over de activiteiten die je batterijtjes opladen (zowel op je werk als privé) en zorg ervoor dat die de hoofdrol spelen in je dagelijkse planning. Uiteraard moeten we allemaal wel eens dingen doen die we minder graag doen maar als die het overgrote deel van je dag uitmaken is er werk aan de winkel…

3. Bepaal je “non-negotiables”  

Je “non-negotiables” zijn de zaken waarover je niet wenst te onderhandelen, de dingen waarvoor je tijd wil en moet vrijmaken. En die je niet zomaar verplaatst omdat er last minute een extra vergadering wordt ingepland over een onduidelijk onderwerp… (ik raad het je sowieso niet aan om naar meetings te gaan met een onduidelijke scope of planning maar dat is een ander onderwerp 😉 ). 

Doe dit zowel op je werk (welke activiteiten moet je absoluut doen om je business objectieven te bereiken) als privé (op welke zaken wil je niet inboeten, wat wil je absoluut doen voor jezelf / je familie / je vrienden). 

Wees hierin zéér kritisch. Je non-negotiables zijn beperkt in aantal

4. Structuur & regelmaat brengen rust 

Wie mij een beetje kent, lacht waarschijnlijk in zijn of haar vuistje. Jarenlang was ik diegene die zonder al te veel ging structuur vol in het leven stond. “We zien wel wat er komt en hoe we het aanpakken”. En dit heeft lang goed gewerkt voor mij 😊  

Nu mijn leven iets complexer wordt, ik veel balletjes in de lucht probeer te houden en ook belang hecht aan de kwaliteit waarmee ik dingen doe, heb ik de voordelen van structuur & regelmaat ontdekt.  

Ikzelf bouw structuur in door enerzijds te kijken naar vaste momenten per activiteit (bv. Maandag = update sales funnel, dinsdag = cijfers analyseren, donderdag = team meeting). Dit doe ik trouwens ook voor mijn privéaangelegenheden (bv. vaste dag voor de yoga en voorspelbaarheid in wie wanneer de kinderen ophaalt). Anderzijds is het ook belangrijk om de frequentie en de duurtijd kritisch te bekijken. Niet elke activiteit vraagt een dagelijkse of wekelijkse opvolging van 2 uur. Misschien kan een korte sync van 30 minuten om de 2 weken voldoende zijn?  

Structuur zorgt voor voorspelbaarheid en schept orde in de chaos, zowel voor jezelf als voor de mensen waarmee je samenwerkt. Na verloop van tijd zou dit ook moeten leiden tot het beter respecteren van deadlines & het voldoen aan verwachtingen. En ook op het thuisfront wint iedereen bij zo’n aanpak.  

5. Omarm flexibiliteit 

Dit lijkt misschien wat in tegenspraak met de vorige tip maar hear me out …  

Structuur en regelmaat is goed voor 80% van je activiteiten maar staar je er ook niet blind op. Flexibiliteit is jouw super power. Stel je komt tot de conclusie dat er geen onderwerpen zijn voor een bepaalde vaste vergadering in je agenda. Dan is het misschien nuttig om deze vergadering te beperken tot een korte sync van 5 minuten en de rest van de tijd te gebruiken om een mooie wandeling te gaan maken en spontaan te brainstormen. Of misschien kan je die tijd gebruiken om wat dieper te connecteren met je collega’s? Omarm de gaatjes in je agenda. Ga liefst nog een stap verder … plan vrije momenten in je agenda bewust in! Lege agendamomenten zijn boosters voor je creativiteit als je ze correct gebruikt! 

6. De heilige drievuldigheid van H.U.L.P 

Om te beginnen: vraag om hulp, zowel op je werk als privé. It takes a village, weet je wel. Je kan onmogelijk alles alleen doen dus doe jezelf een plezier en vraag hulp met de zaken die je niet graag doet (hallo energy keeper) of die je helemaal niet zelf kan (en die je anders heel veel tijd zouden vragen). Wat voor jou misschien een rottaakje lijkt, is voor iemand anders misschien wel een energiebooster. Ik kan bijvoorbeeld geen lamp ophangen en heb ook geen ambitie om dit te leren… Gelukkig ken ik mensen die dit graag en goed doen.  

Ten tweede, aanvaard hulp. Wanneer iemand je de hand uitreikt, denk dan niet te vlug “ik doe het zelf wel (beter)”. Het is misschien efficiënter, sneller, prettiger dat iemand anders je helpt. Je moeder moet nog boodschappen gaan doen, misschien kan ze al gauw een extra pak pasta meenemen zodat jij er niet speciaal om moet? Je schoonmoeder heeft een dubbele portie spaghettisaus gemaakt? Dan is er ineens eten voor morgen, toch? En ook op het werk geldt dit! In een evenwichtig team hebben verschillende personen verschillende sterktes. Het efficiënt inzetten van die sterktes helpt iedereen vooruit.

Ten derde, geef hulp! Niets zo fijn om iemand te kunnen helpen met zaken die jou energie geven (belangrijke disclaimer natuurlijk!). En zo zorg je ervoor dat je je helemaal niet schuldig hoeft te voelen om iemand anders om hulp te vragen. Geven en nemen in functie van ieders sterktes en interesses!

7. Daag je eigen denkpatronen uit 

Wees kritisch voor jezelf en daag jezelf uit om na te gaan of alles wat je denkt dat je moet doen ook effectief door jou moet gebeuren. Ik hoor heel vaak dat mensen niet kunnen stoppen met werken tot hun mailbox leeg is. Waarom is dit zo belangrijk? Draagt dit effectief bij tot jouw bedrijfsobjectieven? Kan je dit op een andere manier bekijken zodat je alsnog jouw bedrijfsobjectieven behaalt zonder dat je elke dag tot s avonds laat mails zit te beantwoorden? 

Ook privé werkt dit: wat is het verschil tussen “de kinderen moeten elke dag vers eten” en “ik moet elke dag vers eten maken”. Wat is het allerbelangrijkste objectief? Het vers eten of dat jij het moet maken? Wat zijn de alternatieven?  

Do I need to do this now ?

Lees deze zin en bekijk elk woord kritisch. MOET jij het doen? Moet JIJ het doen? Moet jij dat NU doen?  

8. Wees niet te streng voor jezelf en geniet! 

We doen allemaal ons best en leren elke dag bij. Zolang je blijft werken aan een betere work-life balance ben je goed bezig! Lukt het je niet elke week om naar de yoga te gaan maar heb je de kindjes wel in bad gedaan? Good for you! Was je niet 100% perfect voorbereid voor een team building oefening maar heb je wel een groot contract kunnen binnenhalen? Proficiat!  

Wees blij met de overwinningen en maak je niet te druk om de dingen die niet helemaal liepen zoals gepland. Het leven is te kort … Smile, get up & go for it! 

Ik hoop dat deze tips nuttig waren en dat je ermee aan de slag kan.  Heb je nog vragen of bedenkingen, aarzel zeker niet om contact op te nemen.

Aanbevolen artikelen

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.